Ακίνητα: Πώς θα βγαίνουν μέσω Internet οι οικοδομικές άδειες

οικοδομική άδειαΑρχίζει σε έξι περιοχές η πιλοτική εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος έκδοσης οικοδομικών αδειών.

Οικοδομή με ένα κλικ
Ηλεκτρονικά θα εκδίδονται από τις 2 Ιανουαρίου 2015 όλες οι οικοδομικές άδειες. Τις επόμενες ημέρες θα αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου σε Αθήνα, Πειραιά, Κόρινθο, Ηράκλειο, Χανιά και Κομοτηνή, αλλά και στη Διεύθυνση Οικοδομικών και Κτιριακών Υποδομών του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπου δίνονται οι εγκρίσεις για τα μεγάλα έργα.

Στις περιοχές όπου θα τεθεί σε πιλοτική λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα, η διαδικασία έκδοσης των νέων οικοδομικών αδειών θα γίνεται μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου παράλληλα με τον κλασικό τρόπο. Δηλαδή παράλληλα με την ηλεκτρονική διαδικασία θα υποβάλλονται και οι κλασικοί φάκελοι. Στόχος είναι να εντοπισθούν πιθανά προβλήματα στην ηλεκτρονική online διαδικασία πριν από την καθολική εφαρμογή της από τις 2 Ιανουαρίου.

«Η εμπειρία που θα αποκτηθεί και τα συμπεράσματα που θα βγουν από την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου στις προαναφερόμενες περιοχές θα χρησιμοποιηθούν ως μπούσουλας για τη σύνταξη της υπουργικής απόφασης με την οποία θα καθορίζεται ο τρόπος που θα διεξάγεται η όλη διαδικασία από τις αρχές του επόμενου χρόνου» λένε πηγές του υπουργείου.

Αν και ο νέος τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών προβλέπεται με νόμο του 2011, όπως εξηγούν πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί εξαιτίας αγκυλώσεων και καθυστερήσεων μεταξύ των υπηρεσιών με συνέπεια όλη η διαδικασία της έκδοσης των οικοδομικών αδειών να γίνεται με τον κλασικό τρόπο: δηλαδή την υποβολή φακέλων με την παρουσία μηχανικών στις υπηρεσίες δόμησης.

Η παρουσίαση της ηλεκτρονικής έκδοσης των οικοδομικών αδειών θα γίνει στην Κόρινθο κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με θέμα «Πρακτικές μεταρρυθμίσεις στον Χωροταξικό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό: ο ηλεκτρονικός τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης».

Τις ρυθμίσεις θα παρουσιάσει ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς, ενώ εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος θα δείξουν πώς λειτουργεί το σύστημα: συμπλήρωση της αίτησης, διατύπωση παρατηρήσεων κ.λπ.

Όπως επισημαίνουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, πλέον όλα τα δικαιολογητικά και οι μελέτες για την έκδοση οικοδομικής άδειας θα υποβάλλονται και θα διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά.

Πώς θα λειτουργεί το σύστημα

  • Το σύστημα θα δέχεται αιτήσεις και όλα τα απαιτούμενα συνοδευτικά δικαιολογητικά και μελέτες
  • Η αίτηση θα εισάγεται σε ροή ελέγχου στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης. Οι υπάλληλοι θα κάνουν τον έλεγχο – και θα διατυπώνουν τις παρατηρήσεις τους – ηλεκτρονικά και θα ενημερώνεται ο υπεύθυνος μηχανικός σε πραγματικό χρόνο
  • Όλη η διαδικασία ελέγχου, το ιστορικό των μεταβολών και ο φάκελος θα τηρούνται ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμα στον μηχανικό, στον ιδιοκτήτη, στην αρμόδια υπηρεσία δόμησης και στο υπουργείο Περιβάλλοντos
  • Υπάρχει πρόβλεψη και για διαβίβαση στοιχείων σε απάντηση αιτημάτων από άλλες εκτός των υπηρεσιών δόμησης υπηρεσίες, για την παράλληλη αναζήτηση τυχόν πρόσθετων εγκρίσεων. Επιπλέον, τόσο οι μηχανικοί όσο και οι υπάλληλοι των υπηρεσιών δόμησης αλλά και οι ιδιοκτήτες θα έχουν τη δυνατότητα, μέσω ειδικού κωδικού πρόσβασης, να παρακολουθούν όλη τη διαδικασία έκδοσης της οικοδομικής άδειας.

Παράλληλα θα γίνεται ηλεκτρονικά – χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση – και ο προσδιορισμός του ελεγκτή δόμησης, από τη λίστα των μηχανικών που έχουν διαπιστευθεί στο ΥΠΕΚΑ, για όλες τις περιοχές της χώρας προκειμένου να κάνουν τις προβλεπόμενες αυτοψίες κατά τη διάρκεια ανέγερσης μιας οικοδομής.

Οι στόχοι
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος, με το νέο σύστημα δίνεται η δυνατότητα να ολοκληρώνεται όλη η διαδικασία -της έκδοσης μιας οικοδομικής άδειας χωρίς να υπάρχει επαφή του μηχανικού και των υπαλλήλων. Με τον τρόπο αυτόν μειώνονται οι πιθανότητες για αθέμιτες συναλλαγές μεταξύ πολιτών, μηχανικών και υπηρεσιακών παραγόντων.

Επιπλέον θα μπορεί να γίνεται πλήρης τεκμηρίωση στην περίπτωση που υπάρχει καθυστέρηση στην έκδοση μιας οικοδομικής άδειας. «Για πρώτη φορά θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν χαμηλού κόστους εργαλεία, με ταυτόχρονη δυνατότητα κάλυψης μεγάλων περιοχών, για την ουσιαστική καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης τόσο από τις υπηρεσίες δόμησης όσο και από τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος» αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Το νέο σύστημα έκδοσης οικοδομικών αδειών υλοποιείται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (TEE) με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στο πλαίσιο του έργου της Ψηφιακής Ταυτότητας Κτιρίου.

Σημειώνεται ότι από τη νέα χρονιά θα υπάρχει ίδια βάση δεδομένων τόσο για το ηλεκτρονικό σύστημα έκδοσης οικοδομικής άδειας, όσο και με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων: πρόκειται για μια ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου θα αναγράφονται όλα τα στοιχεία που αφορούν τα κτίρια, η οποία αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία από τον Φεβρουάριο του 2015.

Πιλοτική εφαρμογή
Αρχίζει τις επόμενες ημέρες και θα διαρκέσει ως το τέλος του χρόνου.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ θα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά χωρίς να υπάρχει επαφή του μηχανικού με τους υπαλλήλους της υπηρεσίας δόμησης

ΚΟΙΝΗ ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ για το σύστημα της ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών αλλά και για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ έκδοσης οικοδομικών αδειών με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων και το ψηφιακό υπόβαθρο του Κτηματολογίου θα δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις υπηρεσίες να έχουν πλήρη εικόνα της δόμησης σε όλη τη χώρα.

«Αργήσαμε να κάνουμε τα αυτονόητα, όμως τώρα τρέχουμε»
«Η χώρα αλλάζει σελίδα και στην πολεοδομία. Αργήσαμε να κάνουμε τα αυτονόητα, όμως τώρα τρέχουμε» τονίζει ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Nίκος Ταγαράς. «Για να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πολίτες, οι μηχανικοί και οι υπάλληλοι. Για να σταματήσουν οι παθογένειες και να μειωθεί το κόστος».

Ηλεκτρονική καταγραφή των κτιρίων
Το μέτρο αναμένεται να εφαρμοστεί από τον Φεβρουάριο του 2015. Όλα τα αυθαίρετα που έχουν τακτοποιηθεί θα πρέπει να ενταχθούν στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου μέσα σε πέντε χρόνια από την έναρξη εφαρμογής του μέτρου. Όλα τα υπόλοιπα κτίρια θα έπρεπε να καταγραφούν ηλεκτρονικά μέσα στην επόμενη δεκαετία. Χωρίς υπαγωγή στο μέτρο της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας δεν θα μπορεί να γίνει μεταβίβαση ή πώληση του ακίνητου. Κάθε 10 χρόνια θα γίνονται οι έλεγχοι για τις κατοικίες. Κάθε 15 χρόνια θα γίνονται οι έλεγχοι για πάρκινγκ και αποθήκες. Κάθε οκτώ χρόνια θα γίνονται έλεγχοι για κτίρια συνάθροισης κοινού, βιοτεχνίες, Βιομηχανίες, πρατήρια υγρών καυσίμων και συνεργεία αυτοκινήτων.

Βάση Δεδομένων
Ηλεκτρονική ταυτότητα για όλα τα νόμιμα και αυθαίρετα κτίρια. Από την επόμενη χρονιά όλα τα κτίρια, είτε πρόκειται για αυθαίρετα είτε νόμιμα, θα πρέπει να καταγραφούν ηλεκτρονικά με την υπαγωγή τους στην Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίων. Αν δεν υπάρχει ηλεκτρονική καταγραφή, δεν θα μπορεί να γίνει καμία αγοραπωλησία ή μεταβίβαση. Όλα τα στοιχεία θα καταγράφονται ηλεκτρονικά χωρίς επιπλέον κόστος. Τα αυθαίρετα θα πρέπει να ενταχθούν στο μέτρο της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίων μέσα στην επόμενη πενταετία. Για τα υπόλοιπα κτίρια το χρονικό περιθώριο για το ηλεκτρονικό φακέλωμα είναι η δεκαετία. Περιοδικοί έλεγχοι από συνεργεία του υπουργείου Περιβάλλοντος και πρόστιμα για παραβιάσεις των όρων δόμησης. Σημειώνεται ότι για τα νέα κτίρια που θα ανεγερθούν από την εφαρμογή του μέτρου και μετά θα πρέπει να συμπληρώνονται από την αρχή όλα τα στοιχεία. Για τα κτίρια που έχουν ανεγερθεί πριν από την 1η Μαρτίου 2012 θα συμπληρώνονται τα βασικά στοιχεία (δηλαδή οικοδομική άδεια και τεχνική έκθεση του μηχανικού) ώστε να μπορούν να γίνονται οι μεταβιβάσεις και στη συνέχεια, μέσα στη δεκαετία, θα πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα υπόλοιπα στοιχεία.

Ήδη έχει υπογραφεί από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος Νίκο Ταγαρά το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος το οποίο εστάλη για έλεγχο στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όπως τονίζουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, μόλις αρχίσει να εφαρμόζεται το μέτρο, ο ενδιαφερόμενος αγοραστής, για παράδειγμα, θα ξέρει τα πάντα για το κτίριο ή το διαμέρισμα που θέλει να αγοράσει: συμβόλαια, αριθμούς λογαριασμών ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και τον αριθμό Κτηματολογίου.

Οι έλεγχοι
Μετά την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής καταγραφής των κτιρίων θα γίνονται περιοδικοί έλεγχοι:

  • Κάθε οκτώ χρόνια για κτίρια συνάθροισης κοινού, βιομηχανίες, βιοτεχνίες, πρατήρια υγρών καυσίμων, συνεργεία αυτοκινήτων και εμπορικά κέντρα
  • Κάθε 10 χρόνια για κατοικίες (αλλά και ξενοδοχεία, ξενώνες και ενοικιαζόμενα δωμάτια), κτίρια που έχουν σχέση με εμπόριο, γραφεία, εκπαίδευση και κοινωνική πρόνοια
  • Κάθε 15 χρόνια για αποθήκες και πάρκινγκ αυτοκινήτων.

Εάν διαπιστωθεί ότι στα κτίρια που η άδεια δόμησης εκδόθηκε μετά ή πριν από την 1 η Μαρτίου 2012 έγιναν εργασίες που δεν προβλέπονται από την άδεια ή συμπληρώθηκαν ψευδώς στοιχεία στην Ταυτότητα Κτιρίων, θα επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο από 2.000 έως 20.000 ευρώ. Στον μηχανικό θα επιβάλλεται αναστολή της άδειας άσκησης επαγγέλματος από 2 έως 24 μήνες.

Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΚΑ, τα συνδεδεμένα ηλεκτρονικά συστήματα – ηλεκτρονικός τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών, Ηλεκτρονική Ταυτότητα – αλλά και το ψηφιακό υπόβαθρο που υπάρχει από το Κτηματολόγιο – το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2020 – θα δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό δίχτυ πάνω από τα κτίρια. Αυτό θα έχει ως συνέπεια, όπως λένε, σε λίγο καιρό όλες οι υπηρεσίες με το πάτημα ενός κουμπιού να έχουν πλήρη εικόνα της δόμησης σε όλη τη χώρα.

του Προκόπη Γιόγιακα
αναδημοσίευση από ΤΑ ΝΕΑ (έντυπη έκδοση 3/10/2014)

Υποβολή σχολίου

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s