Διαιωνίζονται τα προβλήματα στα έργα αυτοκινητοδρόμων

Δημόσια έργαΞεκίνησε το «γαϊτανάκι» των ευθυνών για τις καθυστερήσεις στους αυτοκινητόδρομους, μια διαδικασία που στο πρόσφατο παρελθόν οδήγησε στην καταβολή υπέρογκων αποζημιώσεων από το Δημόσιο. Το υπουργείο Υποδομών και η Ολυμπία Οδός κατέφυγαν στην επιτροπή επίλυσης τεχνικών διαφορών για ένα από τα σημεία συνάντησης του αυτοκινητόδρομου με τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων, θέμα που θα έπρεπε να έχει βέβαια λυθεί από ετών. Η περίπτωση δεν είναι η μόνη, καθώς ενάμισι έτος μετά την επανεκκίνηση των έργων, τα προβλήματα παραμένουν.

Η διαφωνία αφορά στην κατασκευή ενός οχετού στην περιοχή Καθαρονερίου Κορινθίας. Ο οχετός είχε κατασκευαστεί προ ετών, αλλά χωρίς να λάβει υπόψη τον παρακείμενο αυτοκινητόδρομο και έπρεπε να ξαναφτιαχτεί. Όμως η εταιρεία που είχε αναλάβει τα έργα του σιδηροδρόμου στη συγκεκριμένη περιοχή ζήτησε το 2012 διάλυση της εργολαβίας. Έτσι, το έργο παρέμεινε «ορφανό» μέχρι τον Ιούνιο (λόγω ολιγωρίας των προηγουμένων ηγεσιών της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών), οπότε ανατέθηκε από το υπουργείο (μαζί με άλλα δύο σημεία) στην Ολυμπία Οδό με την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης (9,7 εκατ. ευρώ). Ακόμα τέσσερα σημεία «συνάντησης» του αυτοκινητόδρομου με το σιδηροδρομικό δίκτυο συμπεριελήφθησαν σε μια εργολαβία – σκούπα: ο εργολάβος (ΜΕΤΚΑ) ανέλαβε τον Σεπτέμβριο του 2014 και συνεχίζει τις εργασίες, με μειωμένους ρυθμούς λόγω των γνωστών χρηματοδοτικών προβλημάτων. Τα σημεία συνάντησης με το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν είναι τα μόνα προβλήματα του νέου αυτοκινητόδρομου. Για παράδειγμα, σε δύο σημεία εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα με την παράδοση της γης:

  • Στις Καμάρες, 9 πολίτες είχαν καταπατήσει περιοχή που είχε απαλλοτριωθεί το 1984 και μάλιστα είχαν ανεγείρει κατασκευές με νόμιμες οικοδομικές άδειες (εκμεταλλευόμενοι προφανώς το χάος του Δημοσίου). Και ζητούσαν από το υπουργείο Υποδομών να… αποζημιωθούν για τις εκτάσεις που καταπάτησαν! Η κτηματική υπηρεσία τους επικύρωσε πρόστιμο για καταπάτηση, η διαδικασία διοικητικής αποβολής ολοκληρώθηκε και μένει να επικυρωθεί από το Εφετείο Πατρών, όμως η απόφαση καθυστερεί.
  • Στη Λυκοποριά, ανάμεσα στις εκτάσεις που απαλλοτριώθηκαν βρισκόταν και ένα φυτώριο. Η έκταση του φυτωρίου απαλλοτριώθηκε, αλλά οι ιδιοκτήτες του αρνούνται να την εγκαταλείψουν, ζητώντας από το Δημόσιο να πληρώσει το κόστος μεταφοράς των φυτών τους. Δυστυχώς, επειδή η απόφαση απαλλοτρίωσης είναι προγενέστερη του 2013 (που τέθηκαν σε ισχύ νέες διατάξεις για τις απαλλοτριώσεις), το Δημόσιο πρέπει να περιμένει ξεχωριστή απόφαση από το Εφετείο Ναυπλίου για την αποβολή των πρώην ιδιοκτητών.

Με δεδομένο, πάντως, ότι η κριτική ασκείται συνήθως στο Δημόσιο για καθυστερήσεις, έχει ξεχωριστή σημασία το γεγονός ότι το Δημόσιο επέβαλε στα μέσα του καλοκαιριού ποινική ρήτρα για καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα, η κοινοπραξία Άπιον Κλέος (κατασκευαστής του έργου) δεν είχε ολοκληρώσει στις αρχές Ιουλίου την κατασκευή του «Κέντρου Εκμετάλλευσης και Συντήρησης Νέας Περάμου» όπως όφειλε. Ο ιδιώτης επικαλέστηκε την τραπεζική αργία, για να μεταθέσει την ευθύνη στο Δημόσιο, η οποία όμως είχε επιβληθεί μόλις 5 ημέρες πριν από την ημερομηνία ολοκλήρωσης του έργου. Ο κατασκευαστής θα καταβάλει 10.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης μέχρι την ολοκλήρωση του έργου (ή 20.000 ευρώ/ημέρα, αν η καθυστέρηση ξεπεράσει τους 8 μήνες).

του Γιώργου Λιάλιου
αναδημοσίευση από ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Υποβολή σχολίου

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s