Νέο χαράτσι για κάθε πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης

Ενεργειακό πιστοποιητικόΣχεδόν εν κρυπτώ από την κοινωνία και χωρίς δημόσια διαβούλευση το ΥΠΕΝ αλλάζει συνολικά το πλαίσιο των ενεργειακών επιθεωρήσεων και της έκδοσης ΠΕΑ. Και αυτό μπορεί να αφορά κυρίως τους μηχανικούς αλλά με τον τρόπο που επιλέγει το ΥΠΕΝ καταλήγει να αφορά και τους πολίτες. Και μία μορφή πολύ πιο πρακτική από το θέμα της απελευθέρωσης της δραστηριότητας του ενεργειακού επιθεωρητή ή της εξοικονόμησης ενέργειας…

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η Greenagenda, το ΥΠΕΝ καθιερώνει νέο χαράτσι, με τη μορφή παραβόλου, στην έκδοση ΠΕΑ, πέρα από την αμοιβή του Ενεργειακού Επιθεωρητή, ύψους 5, 10 ή 30 ευρώ ανά ενεργειακή επιθεώρηση, ανάλογα με το είδος της.

Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο άρθρο 55 (που έχει τίτλο «μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών, αρχείο ενεργειακών επιθεωρήσεων») του υπό συζήτηση νομοσχεδίου «Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, ενσωμάτωση της Οδηγίας 2013/30/ΕΕ, τροποποίηση του ΠΔ 148/2009 και άλλες διατάξεις», το οποίο ήδη εγκρίθηκε από τις επιτροπές της Βουλής και οδεύει προς ψήφιση αυτήν την εβδομάδα στην Ολομέλεια.

Με τη ρύθμιση αυτή το ΥΠΕΝ, μεταφέρει στην πραγματικότητα στην κοινωνία ένα πάγιο έξοδο είχαν όσοι μηχανικοί πραγματοποιούσαν ενεργειακές επιθεωρήσεις.

Με το μέχρι σήμερα νομικό πλαίσιο, ένας ενεργειακός επιθεωρητής κατέβαλε παράβολο 50 ευρώ για την εγγραφή του στο Μητρώο και 100 ευρώ κάθε χρόνο για τη διαχείριση του Μητρώου από το Υπουργείο. Τα ποσά αυτά τα κατέβαλε στη ΔΟΥ υπέρ του Πράσινου Ταμείου του ΥΠΕΝ.

Όμως η σημερινή κυβέρνηση, χωρίς να συζητήσει με κανέναν, αλλάζει αυτό το πλαίσιο και μεταφέρει το κόστος στην κοινωνία.

Και μάλιστα το αναφέρει ρητά, για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο στη Βουλή αναφέρει χαρακτηριστικά ότι με αυτόν τον τρόπο «δεν καλύπτονται με δίκαιο τρόπο τα έξοδα διαχείρισης». Έτσι λοιπόν για λόγους «δικαιοσύνης» επιλέγεται αντί ενός ετήσιου παραβόλου ανά μηχανικό να καταβάλλεται παράβολο ανά επιθεώρηση! Το παράβολο αρχικής εγγραφής στο μητρώο πάντως παραμένει ως έχει στα 50 ευρώ.

Για να το κάνουμε κατανοητό πιο απλά: μέχρι σήμερα ένας μηχανικός για να κάνει οποιαδήποτε ενεργειακή επιθεώρηση πλήρωνε 100 ευρώ το χρόνο για παράβολο.  Ανεξάρτητα αν έκανε μία ή εκατό επιθεωρήσεις, το παράβολο ήταν το ίδιο. Αυτό η κυβέρνηση θεωρεί ότι δεν είναι δίκαιο και αλλάζει το σύστημα ώστε να καταβάλλεται παράβολο ανά επιθεώρηση. Έτσι, υποστηρίζουν κυβερνητικοί κύκλοι, ένας μηχανικός με 2-3 ή 5 επιθεωρήσεις τον χρόνο δεν θα επιβαρύνεται υπέρμετρα. Και επιλέγει να επιβαρύνει τους πολίτες! Διότι γίνεται αντιληπτό ότι για το παράβολο αυτό, αφού θα καταβάλλεται ανά επιθεώρηση, η λειτουργία της αγοράς θα μεταφέρει το κόστος στον πελάτη.

Ακόμη και το ΥΠΕΝ ομολογεί ότι σε αυτό στοχεύει. Παρότι η διάταξη είναι εσκεμμένα αφηρημένη ή «σηκώνει» ερμηνείες για το ποιος επιβαρύνεται, η αιτιολογική έκθεση είναι σαφής. Στο κείμενο του νομοσχεδίου αναφέρεται ότι «για τη διαχείριση των Μητρώων Ενεργειακών Επιθεωρητών καταβάλλεται από τους υπόχρεους και ωφελούμενους παράβολο 5 ευρώ για κάθε ενεργειακή επιθεώρηση Α Τάξης, παράβολο 10 ευρώ για κάθε ενεργειακή επιθεώρηση Β Τάξης και παράβολο 30 ευρώ για κάθε ενεργειακή επιθεώρηση Γ Τάξης». Στην αιτιολογική έκθεση όμως αναφέρεται μόνο σε ωφελούμενους! Και ως γνωστόν, με βάση την εθνική νομοθεσία και τις κοινοτικές οδηγίες, ωφελούμενοι των ενεργειακών επιθεωρήσεων είναι οι ιδιοκτήτες και οι χρήστες των ακινήτων! Για να ξεκαθαρίσει οποιαδήποτε τυχόν παρανόηση, το ΥΠΕΝ  στην αμέσως προηγούμενη πρόταση, εκεί που επιβάλει παράβολο εγγραφής στο μητρώο το επιβάλλει ρητά στους ενεργειακούς επιθεωρητές – και όχι σε υπόχρεους ή οφελούμενους… Και διευκρινίζει στην αιτιολογική έκθεση του νόμου: «Με τον τρόπο αυτό καταβάλλεται όχι από τους Επιθεωρητές αλλά από τους υπόχρεους και ωφελούμενους κατά νόμο για την έκδοση των πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης ποσό ανάλογο με το είδος της ενεργειακής απόδοσης που διενεργείται». Ακόμη και αν με Υπουργική Απόφαση ή οποιαδήποτε άλλη φόρμα βρεθεί το κόστος αυτό μεταφερθεί και πάλι σε όσους εκδίδουν ΠΕΑ, από τη στιγμή που θα υπολογίζεται ανά επιθεώρηση θα επιβαρύνει αυτόν που πληρώνει. Έτσι λειτουργεί η αγορά.

Είναι απορίας άξιον γιατί η κυβέρνηση επιλέγει, την ώρα που αυξάνει τη φορολογία των ακινήτων, τον ΕΝΦΙΑ και το σύνολο των επιβαρύνσεων στην ακίνητη περιουσία να επιβάλλει νέο χαράτσι, έστω και μικρό, σε κάθε δικαιοπραξία επί δομημένου ακινήτου. Γιατί το ΠΕΑ όπως γνωρίζουμε είναι πλέον υποχρεωτικό παντού….

Να κλείσουμε το ρεπορτάζ με μερικές σημαντικές παρατηρήσεις:

Παρατήρηση Πρώτη: η αιτιολογική έκθεση και το νομοσχέδιο περιέχουν ασάφειες, ηθελημένες ή μη δεν έχει διευκρινισθεί, που ενδεχομένως να δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα. Για παράδειγμα, όπως αναφέραμε, το κόστος του παραβόλου υπολογίζεται ανά είδος (τάξη) ενεργειακής επιθεώρησης που διενεργείται. Όμως ο νόμος δεν καθορίζει πουθενά τάξεις ενεργειακής επιθεώρησης, της πράξης δηλαδή. Μόνο τους επιθεωρητές χωρίζει σε τάξεις… και ως γνωστόν στη νομική επιστήμη άλλο πράγμα η πράξη και άλλο το υποκείμενο της πράξης… Να είναι άραγε ηθελημένη η «ασάφεια»;

Παρατήρηση Δεύτερη: Με όσα διαβάζουμε οι ενεργειακές επιθεωρήσεις απελευθερώνονται πλήρως. Όποιος έχει τα τυπικά προσόντα εγγράφεται στο μητρώο και μπορεί να εκδίδει ΠΕΑ. Αυτό προσπαθούσαν άλλωστε να πετύχουν το ΔΝΤ, ο ΟΑΣΑ και οι θεσμοί στη διαπραγμάτευση εδώ και πέντε χρόνια. Το «άνοιγμα» της αγοράς των ενεργειακών επιθεωρήσεων αναδεικνύεται πετυχημένο από την πρόσφατη έκδοση του ΚΕΠΕ για την πρόοδο του ανοίγματος των επαγγελμάτων στην Ελλάδα. Όλα καλά και αυτό πιθανόν να οδηγήσει σε μείωση τιμών, αλλά έχουμε ορισμένες απορίες: μπορεί ένας πολιτικός μηχανικός να κάνει επιθεώρηση συστημάτων κλιματισμού; Ένας τοπογράφος ξέρει να επιθεωρεί συστήματα θέρμανσης; Αντίστοιχα, ένας χημικός μηχανικός ή ένας μηχανολόγος μηχανικός ξέρει να υπολογίσει όσα χρειάζονται στα κουφώματα, στο στατικό φορέα ή στη θερμομόνωση ενός κτιρίου; Το ρωτάμε γιατί από όσα ξέρουμε δεν έχουν δικαίωμα όλοι οι μηχανικοί να μελετούν τα πάντα. Γιατί θα ισχύει πλέον κάτι διαφορετικό για την ενεργειακή επιθεώρηση; Και μάλιστα όταν πλέον δεν θα είναι υποχρεωτικό ούτε ένα σεμινάριο ή μια εξέταση για να γίνεις ενεργειακός επιθεωρητής…

Παρατήρηση Τρίτη: με το νομοσχέδιο αλλάζει επίσης και ο τρόπος απόδοσης και οι αποδέκτες των ποσών από τα παράβολα των ΠΕΑ. Έτσι ενώ μέχρι σήμερα τα παράβολα των ΠΕΑ χρηματοδοτούσαν το Πράσινο Ταμείο για αντίστοιχες δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας, με το νομοσχέδιο επιβάλλεται το 30% των εισπράξεων να αποδίδεται στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, με την αιτιολογία ότι υποστηρίζει την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΝ, μέχρι του ύψους των 250.000 το χρόνο. Μήπως αυτός είναι ένας από τους κύριους λόγους της αλλαγής του συστήματος, να αποκτήσει δηλαδή το ΚΑΠΕ κάποια σχεδόν τακτική χρηματοδότηση εκτός του προϋπολογισμού του ΥΠΕΝ;

Παρατήρηση Τέταρτη: στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, στο τρίτο του μέρος, με τα άρθρα 53 ως 59, αλλάζει ολόκληρο το πλαίσιο για τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Με τα άρθρα αυτά καταργείται το σχετικό ΠΔ και ορισμένες διατάξεις νόμων. Γιατί η κυβέρνηση επέλεξε να γίνει όλο αυτό χωρίς δημόσια διαβούλευση; Γιατί το «έκρυψε» σε έναν νομοσχέδιο για τους υδρογονάνθρακες; Προς τι η βιασύνη; Μνημονιακές πιέσεις ή κάτι άλλο; Μήπως «εξυπηρετεί» να μπουν αυτές οι ρυθμίσεις σε ένα νομοσχέδιο που λογικά θα θέλει να στηρίξει και η αντιπολίτευση; Και ποιος άραγε θα ήθελε ονομαστικές ψηφοφορίες κατακαλόκαιρο…

Και για το τέλος μία απορία: Το 2015 εκδόθηκαν 53689 ΠΕΑ. Αν κάνουμε έναν συντηρητικό υπολογισμό (καθώς τα ΠΕΑ του 2015 είναι τα μισά σχεδόν από αυτά του 2014) και τα πολλαπλασιάσουμε με το παράβολο των 10 ευρώ της β τάξης (εν είδη μέσου όρου…), τα έσοδα ανά έτος θα ήταν, με βάση το νέο νόμο, 536.890 ευρώ, με το 70% από αυτά να πηγαίνουν στο πράσινο Ταμείο και το 30% στο ΚΑΠΕ. Φυσικά αυτός ο υπολογισμός δεν είναι ακριβής, αλλά δίνει μία αίσθηση. Με το σύστημα των ενεργειακών επιθεωρητών (προσωρινών και οριστικών, όπως λειτουργεί σήμερα) έχουμε περίπου 11000 μηχανικούς που κάνουν επιθεωρήσεις Χ 100 ευρώ το χρόνο =  1.100.000 ευρώ. Λογικά, το υφιστάμενο σύστημα παράγει περισσότερα έσοδα, με μεγαλύτερη επιβάρυνση σε λίγους σε σχέση με το προτεινόμενο σύστημα. Όμως η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους μιλά για «ενδεχόμενη αύξηση εσόδων» από την αλλαγή του συστήματος τόσο για το Πράσινο Ταμείο όσο και για το ΚΑΠΕ. Τι ξέρουν; Τι ακριβώς υπολογίζουν; Μήπως κρύβεται κάτι παραπάνω;

του Θοδωρή Καραουλάνη
αναδημοσίευση από greenagenda.gr

Advertisements

Υποβολή σχολίου

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s